Budoucí elektrotechnici a IT specialisté zamířili za vzděláním do terénu
Střední odborná škola elektrotechnická Hluboká nad Vltavou pro své žáky každoročně chystá vzdělávací programy i mimo budovu školy. Žáci míří za poznáním do prostředí, které může povzbudit jejich chuť se v daných oborech vzdělávat a podpořit radost z objevování a nových zážitků.
V pátek 12. dubna se žáci věnovali oblasti lidských práv a humanitárního působení v ohrožených regionech světa. V rámci filmového festivalu “Jeden svět na školách” byla pro žáky připravena projekce dvou dokumentárních filmů o situaci v Afghánistánu zažívajícího návrat vládnoucích struktur fundamentalistického hnutí Tálibán. Nedílnou součástí projekce byla úvodní krátká přednáška doplněná diskuzními bloky, které žáky doslova vtáhly do problematiky lidských práv a rizik jejich ohrožení.
V pondělí 15. dubna byly pro žáky vybraných tříd připraveny odborné vzdělávací programy z oblasti environmentální výchovy a informační gramotnosti. Další třídy se vydaly na exkurzi do stanice Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje v Českých Budějovicích.
Environmentální výchova byla zaměřena na poznávání přirozeného přírodního prostředí lokality přírodní rezervace Vrbenské rybníky. Při vyplňování připravených pracovních listů se žáci seznamovali s fungováním celého ekosystému, včetně výskytu chráněných druhů rostlin a živočichů. Pro žáky to byla jedinečná příležitost pozorovat přírodu v jarním vegetačním období a zároveň se seznámit s regionálním přírodním bohatstvím. Výuka environmentální výchovy v terénních podmínkách je velmi efektivní a přínosná.
Informační gramotnost si žáci oboru informačních technologií prohloubili a procvičili v Jihočeské vědecké knihovně. Pracovní listy zaměřené na problematiku tvorby a vyhledávání klíčových slov daly žákům základní informace i pro pokročilejší vyhledávání v elektronických databázích. Podnětné prostředí knihovny žáky povzbudilo k vyhledávání titulů podle oborových databází. V diskuzi zazněly odpovědi na otázky, podle jakých měřítek lze posuzovat relevantní zdroje informací a jakým způsobem je použít při tvorbě odborných textů a citačních indexů.
Hasičská stanice, zejména prohlídka vozového a technického parku, byla pro žáky velmi lákavým cílem. Díky vstřícnému přístupu zaměstnanců se žáci poučili o fungování a údržbě zásahové techniky.
Všechny tyto vzdělávací aktivity probíhající mimo prostředí školní budovy jsou propojením teoretických znalostí a reálných situací. Cílem je získat lepší porozumění dané problematiky a nezanedbatelným přínosem je také rozvoj sociálních vazeb a zvyšování psychosociálních dovedností žáků. Závěrem lze říct, že cesty za poznáním přírody, techniky nebo informatiky mohou být rozmanité. Důležité je ale nepodcenit přípravu, zachovat dobrou mysl a náladu dozvídat se nové věci a souvislosti.